Piłka lekarska

piłka lekarska jaką wybrać?Piłka lekarska kojarzy się większości z nas głównie z czasami wczesnoszkolnymi, kiedy to od czasu do czasu pojawiała się na lekcjach wychowania fizycznego. Z czasem jednak zapominamy o niej i rzadko wracamy do ćwiczeń z jej wykorzystaniem. Wbrew pozorom jednak, piłka lekarska to świetny sposób na urozmaicenie treningu – z tego też względu chcielibyśmy pomóc wam w jej doborze.

Dlaczego warto ćwiczyć na piłce lekarskiej?

  1. Ćwiczenia z piłką lekarską świetnie wpłyną zarówno na rozwój mięśni, jak i zwiększenie ich siły.
  2. Piłka lekarska jest również wykorzystywania w treningu mającym na celu zwiększenie kondycji, szybkości i zręczności.
  3. Jak każdy rodzaj ćwiczeń, te wykonywane z pomocą piłki lekarskiej sprawią, że stracimy zbędne kilogramy, wysmuklimy sylwetkę oraz zmniejszymy ryzyko zachorowania na różne choroby.
  4. Piłka lekarska to świetna alternatywa dla tych, którzy znużeni są przeprowadzaniem ciągle tych samych treningów z wykorzystaniem tych samych przyrządów.
  5. Odpowiednio przeprowadzony trening sprawi również, że polepszy nam się samopoczucie oraz zwiększą się nasze zasoby energii.

Rodzaje ćwiczeń

ćwiczenia na piłce lekarskiej

  • Na brzuch – wykorzystanie piłki lekarskiej w swoim treningu może świetnie wpłynąć na rozwój siły mięśni brzucha. Wpłynie to oczywiście pozytywnie na naszą sylwetkę. Nie musimy nawet zmieniać wykonywanych ćwiczeń – wystarczy, że dodamy do nich piłkę lekarską.
  • Na kręgosłup – piłka lekarska to przyrząd wykorzystywany również do ćwiczeń powiązanych ze wzmocnieniem mięśni dookoła kręgosłupa. Pozwala na stabilizację tułowia i w efekcie pozytywnie wpływa także na naszą postawę.
  • Inne – z innych ćwiczeń, należy wspomnieć, że piłka lekarska to bardzo przydatny przyrząd także przy rehabilitacji. Wykorzystywana jest w przeróżnych przypadkach, do których zaliczyć można ćwiczenia mające na celu wypracowanie siły po paraliżu lub przywracanie kondycji ruchowej. Sprawdzają się również w domowej rehabilitacji. Oprócz tego, piłkę lekarską wykorzystuje się także w treningu mającym na celu rozwój siły eksplozywnej, która to wykorzystywana jest przede wszystkim w sportach walki. Piłka lekarska stanowi także dobrą alternatywę obciążenia w takich ćwiczeniach, jak chociażby przysiad.

Jaką piłkę lekarską wybrać?

Wbrew pozorom, wybór piłki lekarskiej nie jest taki prosty. Na rynku można znaleźć różne rodzaje oraz rozmiary tego typu przyrządu do ćwiczeń i z tego względu dobrze będzie zapoznać się z tymi kryteriami, co pozwoli nam na jak najlepsze dopasowanie piłki lekarskiej do naszych potrzeb.

  • Ciężar piłki – zacznijmy od najważniejszej kwestii, czyli ciężaru piłki lekarskiej. Trzeba będzie dopasować jej ciężar osobiście, ponieważ różne osoby potrzebują różny ciężar do ćwiczeń. Mimo wszystko, standardowo początkującym użytkownikom zaleca się piłki lekarskie o wadze od 1 do 3 kg. Wartość powyżej 4 kg zarezerwowana jest zazwyczaj dla osób średnio-zaawansowanych, a ci wykorzystujący piłkę do profesjonalnego treningu sięgać mogą nawet po modele ważące 12 kilogramów.
  • Rodzaj piłki – na rynku przeważają piłki standardowe oraz z uchwytem. Piłki lekarskie z uchwytem są wykorzystywane przeważnie w celu uzyskania pewniejszego chwytu przy większym ciężarze, ale mogą także być wykorzystywane przy wykonywaniu dodatkowych ćwiczeń.

Popularne piłki

  • piłka lekarska 3 kg – piłki wykorzystywane przez początkujących oraz do ćwiczeń ogólnorozwojowych i rehabilitacji.
  • piłka lekarska 5 kg – cięższy typ piłki wykorzystywany przez bardziej zaawansowanych użytkowników, wymagający już sporo siły podczas treningu.
  • piłka lekarska 7 kg – rzadko spotykany typ piłki, który najczęściej używany jest przez osoby pracujące nad rozwojem siły eksplozywnej.
  • piłka lekarska 10 kg – piłka o takiej wadze wykorzystywana jest przede wszystkim przez profesjonalistów trenujących np. sporty walki.

Ćwiczenia z piłką lekarską

  • Ćwiczenie na brzuch – usiądź tyłem na macie, piłkę trzymając przed sobą w prostych rękach. Odchyl się mocno do tyłu, ugięte w kolanach nogi oderwij od podłoża. Powoli, kontrolując ciężar, przenieś piłkę najpierw w lewo, a następnie w prawo. Zatrzymuj ją tuż nad podłożem.
  • Ćwiczenie ogólnorozwojowe – w półprzysiadzie trzymaj piłkę oburącz przy wewnętrznej części nogi w dole. Następnie, prostujemy nogi, trzymając piłkę na wyprostowanych rękach, wykonując skręt tułowia skosem w górę w przeciwną stronę.

Najlepsze ćwiczenia z piłką lekarską – Grzegorz Adamczyk

Piłka lekarska – Cena, Ranking

Cena w zależności od rodzaju i ciężaru piłki waha się od 30 do 80 złotych. Droższe modele są wykorzystywane głównie przez profesjonalistów i nie są potrzebne w amatorskim treningu.

Dobrym pomysłem będzie również przeglądnięcie konkretnych modeli piłek lekarskich, co ułatwi wam zamieszczony poniżej ranking piłek lekarskich.

Dodaj komentarz